Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 9 mei 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves (€ 140,1 miljoen) en is daarmee vastgesteld op € 4,2 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.
Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
De geconstateerde afwijkingen kunnen als volgt worden weergegeven:
(bedragen x € 1.000)
Nr. | Criterium | Bevinding | Jaarrekening | Afwijking | Onduidelijkheid | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Voorwaarden | Niet naleven van de Europese aanbestedingsregels | Inkooplasten | € 1.081 | - | |||
2 | Misbruik en oneigenlijk gebruik | Geen | N.v.t. | - | - | |||
3 | Begroting | Afwijkingen van de begroting | Baten en lasten, reserves en investeringskredieten | € 16.781 | - | |||
Totaal | € 17.862 | - |
De afwijkingen zijn ontleend aan de analyse van het resultaat per programma. Dit is toegelicht in het jaarverslag onder het hoofdstuk ‘Wat heeft het gekost’ van het betreffende programma. De afwijkingen zijn vervolgens beoordeeld aan de hand van de financiële verordening 2023.
De afwijkingen van de begroting kunnen als volgt worden gespecificeerd. Alle afwijkingen zijn in absolute bedragen opgenomen.
Begrotingscriterium | Bedragen x € 1.000 |
---|---|
1. Overschrijding lasten op (deel-)programma’s | € 6.053 |
2. Overschrijding investeringskredieten | € 108 |
3. Ongeautoriseerde reservemutaties | € - |
4.Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld. | € 10.620 |
Totaal begrotingsonrechtmatigheden | € 16.781 |
5. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1) dat vooraf als acceptabel is geduid conform de financiële verordening 2023 (art. 10). | € 4.810 |
6.Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden (inhoudelijk hier toelichten en in de paragraaf bedrijfsvoering) | € 11.971 |
Met betrekking tot de afwijkingen (totaal begrotingsonrechtmatigheden) kan het volgende worden opgemerkt:
- De hogere lasten dan begroot komen uit op €6,1 miljoen (1) en hebben betrekking op:
- Hogere lasten WMO €1,4 miljoen.
- Hogere doorbelastingen op kostenplaatsen en personeelslasten € 2,5 miljoen.
- Hogere uitgaven voor onderhoud en riolering € 1,0 miljoen.
- Overige posten € 1,2 miljoen waaronder afwikkeling lening en omgevingswet.
- De hogere uitgaven voor investeringskredieten (2) hebben vooral betrekking op de projecten Montessori Weteringhoek en de aanschaf van kliko’s.
- De afwijkingen van baten of onderschrijdingen van lasten komen uit op € 10,6 miljoen (4). De grootste afwijkingen zijn als volgt:
- Afwijkende lasten en baten voor programma samenleving € 2,9 miljoen (gezondheid, saamhorigheid, leren en werken).
- Afwijkende lasten en baten voor programma duurzame leefomgeving € 2,1 miljoen (gebiedsinrichting, leefomgeving).
- Afwijkende lasten en baten voor programma bereikbaarheid € 2,2 miljoen door vertraging uitvoering onderhoud wegen.
- Afwijkende lasten en baten voor programma algemene dekkingsmiddelen € 2,2 miljoen in verband met doorbelasting kostenplaatsen en toegerekende BTW aan afvalstoffenheffing en rioolheffing.
- Daarnaast zijn er specifieke uitkeringen die nog niet tot uitvoering zijn gekomen in 2023.
Met betrekking tot het totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1) dat vooraf als acceptabel (5) is geduid kan het volgende worden opgemerkt:
- De hogere lasten WMO (€1,4 miljoen) zijn als acceptabel beschouwd, vanwege de open einde regelingen voor de WMO. De hogere doorbelastingen en personeelslasten (€ 2,5 miljoen) kunnen als acceptabel worden beschouwd. Dit vanwege de bestaande systematiek van begroten van doorbelastingen. De hogere personeelslasten zijn tevens gemeld in de raadsinformatiebrief van 26 februari 2024.
Het resterend saldo (6) betreft het totaal van de afwijkingen opgenomen onder 4 (zie hiervoor) en het saldo overige posten opgenomen onder 1 en 2.
Hierna is een specificatie opgenomen van alle afwijkingen in de programma's (exclusief investeringskredieten). Voor een nadere toelichting van de afwijkingen en verklaring van verschillen verwijzen we naar de paragraaf ‘Wat heeft het gekost’ van het betreffende programma.
Programma | Afwijking | Onderwerp | Totaal overschrijding lasten | Totaal overschrijding investeringskredieten | Ongeautoriseerde reservemutaties | Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijzging hebben geleid. | Totaal begrotings-onrechtmatigheden | Totaal van begrotingsonrechtmatigheden welke als acceptabel kunnen worden beschouwd. | Resterend saldo begrotings-onrechtmatigheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | (som 1 t/m 4) | 1a/b/c / 4 | ||||
Programma Samen Leven | Afwijking | Onderwerp | |||||||
01.01 Gezondheid | Lasten | Meer onderhoud (kunstgras)velden | 222 | 222 | 222 | ||||
01.01 Gezondheid | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 129 | 129 | 129 | ||||
01.01 Gezondheid | Lasten | Regeling chronisch zieken | 146 | 146 | 146 | ||||
01.01 Gezondheid | Lasten | Diversen | 142 | 142 | 142 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Lasten | Diversen | 60 | 60 | 60 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 119 | 119 | 119 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Lasten | Specifieke Uitkering Wet Inburgering | 232 | 232 | 232 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Lasten | Energie | 156 | 156 | 156 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Lasten | Diversen | 440 | 440 | 440 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 151 | 151 | 151 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | Specifieke Uitkering IZA | 97 | 97 | 97 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | Zorg in natura jeugdzorg, T3-rapportage RBL | 574 | 574 | 574 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | PGB jeugdzorg, bestedingen 2023 | 121 | 121 | 121 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | Bijstandsverlening en inkomensvoorziening | 703 | 703 | 703 | ||||
01.03 Leren en werken | Lasten | Diversen | 694 | 694 | 694 | ||||
01.99 Programmabrede kosten | Lasten | Doorbelaste overhead | 532 | 532 | 532 | ||||
2.177 | 2.343 | 4.521 | 2.177 | 2.343 | |||||
Programma Samen Leven | Baten | Onderwerp | |||||||
01.02 Saamhorigheid | Baten | Specifieke Uitkering Wet Inburgering | 232 | 232 | 232 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Baten | Energie | 245 | 245 | 245 | ||||
01.02 Saamhorigheid | Baten | Diversen | 104 | 104 | 104 | ||||
581 | 581 | 581 | |||||||
Programma Duurzame leefomgeving | Lasten | Onderwerp | |||||||
02.01 Woningen | Lasten | Onderhoud sanitairgebouwen | 152 | 152 | 152 | ||||
02.03 Leefomgeving | Lasten | Kosten riolering | 472 | 472 | 472 | ||||
02.04.02 Gebiedsinrichting | Lasten | Kosten Fort Honswijk | 141 | 141 | 141 | ||||
02.04.02 Gebiedsinrichting | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 313 | 313 | 313 | ||||
02.04.03 Gebiedsinrichting - Grondexploitatie | Lasten | Implementatie omgevingswet | 1.050 | 1.050 | 1.050 | ||||
02.05.06 Duurzaamheid en energietransitie | Lasten | Diversen | 107 | 107 | 107 | ||||
02.07 Cultuurhistorie en archeologie | Lasten | Salariskosten Razu | 125 | 125 | 125 | ||||
02.99 Programma brede kosten | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 414 | 414 | 414 | ||||
1.202 | 1.571 | 2.773 | 438 | 2.335 | |||||
Programma Duurzame leefomgeving | Baten | Onderwerp | |||||||
02.03 Leefomgeving | Baten | Ondergrondse containers en straatverlichting | 130 | 130 | 130 | ||||
02.03 Leefomgeving | Baten | Hogere onttrekking aan de egalistievoorziening riolering | 291 | 291 | 291 | ||||
02.05.01 Duurzaamheid en energietransitie | Baten | Afrekening opbrengsten papier en glas | 143 | 143 | 143 | ||||
565 | 565 | 565 | |||||||
Programma Goede bereikbaarheid | Lasten | Onderwerp | |||||||
03.02 Autoverkeer | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 100 | 100 | 100 | ||||
03.02 Autoverkeer | Lasten | Vertraging onderhoud wegen | 1.532 | 1.532 | 1.532 | ||||
100 | 1.532 | 1.632 | 100 | 1.532 | |||||
Programma Goede bereikbaarheid | Baten | Onderwerp | |||||||
03.02 Autoverkeer | Baten | Vertraging onderhoud wegen | 642 | 642 | 642 | ||||
642 | 642 | 642 | |||||||
Programma Veilige leefomgeving | Lasten | Onderwerp | |||||||
04.01 Sociale veiligheid en Openbare orde | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 127 | 127 | 127 | ||||
04.02 Fysieke veiligheid en crisismanagement | Lasten | Spuk Oekraine | 267 | 267 | 267 | ||||
127 | 267 | 394 | 127 | 267 | |||||
Programma Veilige leefomgeving | Baten | Onderwerp | |||||||
04.01 Sociale veiligheid en Openbare orde | Baten | Minder baten Vergunningen AVOI en APV | 75 | 75 | 75 | ||||
04.02 Fysieke veiligheid en crisismanagement | Baten | Spuk Oekraine | 287 | 287 | 287 | ||||
362 | 362 | 362 | |||||||
Programma Betrokken bij de samenleving | Lasten | Onderwerp | |||||||
05.01 Politiek en bestuur | Lasten | Wachtgeld en voorzienig wethouders | 268 | 268 | 268 | ||||
05.02 Dienstverlening | Lasten | Doorbelasten kostenplaatsen | 112 | 112 | 112 | ||||
05.03 Programmabrede kosten | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 196 | 196 | 196 | ||||
112 | 464 | 576 | 112 | 464 | |||||
Programma Algemene dekkingsmiddelen | Lasten | Onderwerp | |||||||
A3 Overhead | Lasten | Personeelslasten | 1.855 | 1.855 | 1.855 | ||||
A6 Overige baten en lasten | Lasten | Doorbelasting kostenplaatsen | 1.360 | 1.360 | 1.360 | ||||
A6 Overige baten en lasten | Lasten | Project Mens en cultuur | 110 | 110 | 110 | ||||
A6 Overige baten en lasten | Lasten | Financiële afwikkeling lening Berg en Boschschool | 229 | 229 | 229 | ||||
A6 Overige baten en lasten | Lasten | Inhuur omgevingswet, bouwtoezicht en -handhaving en versterking management | 250 | 250 | 250 | ||||
2.334 | 1.470 | 3.804 | 1.855 | 1.949 | |||||
Programma Algemene dekkingsmiddelen | Baten | Onderwerp | |||||||
A6 Overige baten en lasten | Baten | Toegerekende btw aan afvalstoffen- en rioolheffing | 822 | 822 | 822 | ||||
822 | 822 | 822 | |||||||
Totaal Programma's | 6.053 | 10.620 | 16.673 | 4.810 | 11.863 |
Voor de geconstateerde afwijkingen is een rapportagegrens gehanteerd € 75.000. In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.