Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht werkt de GGDrU aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven. Waarin iedereen uitgenodigd wordt mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
Deelnemende partijen
Colleges van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht (m.u.v. de JGZ) en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder (of burgemeester) heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 26). Houten heeft in het AB 3 stemmen van totaal 70.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Houten is ook vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders die ook JGZ afnemen (alle gemeenten m.u.v. gemeente Utrecht).
Begrotingsprogramma
Samen leven, deelprogramma Sport en gezondheid
Maatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de publieke gezondheid voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Regionaal belang
Onderdeel uitmaken van de GGDrU levert voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht, expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen dat inwoners van Houten in balans zijn, gezond gedrag vertonen en in een gezonde leefomgeving wonen en participeren. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding waaronder bijvoorbeeld Covid-19 en TBC, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties, het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de publieke gezondheidszorg voor onder meer Oekraïense vluchtelingen en statushouders.
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU, bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en effecten van de coronaperiode op jongvolwassenen. Uitkomsten van deze onderzoeken zijn van invloed op beleidskeuzes. Verder investeert Houten in de vorm van maatwerk in o.a. advies aan scholen omtrent een gezonde leefomgeving voor kinderen, versterking van opvoedvaardigheden bij kwetsbare ouders en een meldpunt waar inwoners hun zorgen kunnen uiten over mede-inwoners.Afspraken met andere deelnemers
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De keuze om het Coronabedrijf te integreren in de infectieziektenbestrijding is gelukkig een passende gebleken. Door middel van extra investeringen van het Rijk is deze afdeling structureel versterkt. De aangekaarte effecten van de coronacrisis op de mentale gezondheid onder jongeren zijn een belangrijk punt van aandacht gebleken waarop extra inzet vooralsnog nodig blijft.
Beleidsverantwoording
In 2023 stonden dezelfde ambities centraal als die zijn geformuleerd voor 2024: een gezonde en veilig leefomgeving, kansrijk opgroeien, langer gezond zelfstandig en op gebied van bedrijfsvoering een vitale, wendbare organisatie. Verder heeft de GGDrU ingezet op de versterking van de infectieziektenbestrijding waaronder ook bestrijding van coronavirus (COVID-19) en pandemische paraatheid, en bijgedragen aan de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.331
€ 4.619
€ 288
Vreemd vermogen
€ 29.288
€ 32.286
€ 2.998
Totaal vermogen
€ 33.619
€ 36.905
€ 3.286
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -1.320
€ 288
€ 1.608
Mutatie
reserves€ 1.320
€ 1.053
€ -267
Resultaat
€ 0
€ 1.341
€ 1.341
Bron
Jaarstukken 2023 GGD regio Utrecht
Aanwezige risico's
Conform de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in de jaarrekening 2023 GGDrU tellen de GGD-brede risico's op tot € 1.538 duizend. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 2.409 duizend. Daarmee is de verhouding (beschikbaar/benodigd) 1,567; de genoemde risico's zijn daarmee afdoende afgedekt.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot huishoudelijk afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten regelt de AVU de overslag, het transport en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen (dus geen afval van bedrijven). Dat zijn restafval (huisvuil), ongescheiden grofvuil, GFT, papier en glas.
Deelnemende partijen
Colleges van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Éen wethouder heeft zitting in het Algemeen Bestuur (AB), dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25).
Houten heeft in het AB 4 van de 75 stemmen. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Houten heeft geen lid in het Dagelijks Bestuur, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door de overslag, het transport en de verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, de overslag en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Er is in 2023 inderdaad minder afval geproduceerd. Daardoor ontvangen geld terug aan teveel betaalde voorschotten. In 2023 deed zich een probleem voor bij de verbrandingsinstallaties. Omdat lege lachgascilinders niet meer door de reguliere handel mogen worden ingenomen, worden ze in het restafvalcontainers gedumpt. In verbrandingsovens kunnen ze ontploffen en schade veroorzaken. Dat zorgt voor extra kosten. Er lopen nu onderhandelingen tussen de AVU en de verwerkers en de rijksoverheid over wie die kosten moet dragen. In september was er een brand in de nascheidingsinstallatie waardoor het restaval uit onze ondergrondse containers het laatste kwartaal niet na gescheiden kon worden.
Beleidsverantwoording
Het contract voor de inzameling van oud papier is verlengd. De verwerking van glas is aanbesteed. De AVU heeft een online campagne onwikkeld tegen voedselverspilling en een campagne om het gebruik van wasbare luiers te stimuleren. Houten heeft aan beide campagnes meegedaan.
Financiële bijdrage
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2023 was geraamd op €1.746.195 bij 50.718 inwoners, oftewel € 34,42 per inwoner. Dit is met voorschotnota's aan de AVU betaald.
Omdat minder afval is afgevoerd, is de werkelijke bijdrage 5 % lager uitgevallen dan begroot: € 1.660.150 oftewel € € 32,73 per inwoner.
Na vaststelling van de definitieve jaarstukken van de AVU in juli 2024, zal de teveel betaalde bijdrage 2023 (€ 86.045) worden terug gestort door de AVU. Omdat de AVU in 2023 gestopt is met de verhuur van glasbakken en textielcontainers, zijn deze aan de gemeenten overgedragen. De voorziening die de AVU had voor het onderhoud van deze containers, zal ik in 2024 worden verdeeld over de gemeenten die de laatste 5 jaar containers van de AVU huurden. Houten zal dan ongeveer € 70.000 ontvangen. Dat bedrag zal in de gemeentelijk afvalbegroting worden opgenomen voor het onderhoud en de vervanging van de glasbakken en textielcontainers.Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 301
€ 0
€ -301
Vreemd vermogen
€ 27.653
€ 20.804
€ -6.849
Totaal vermogen
€ 27.954
€ 20.804
€ -7.150
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 0
€ 0
Mutatie
reserves€ 0
€ -301
€ -301
Resultaat
€ 0
€ -301
€ -301
Bron
Concept-jaarstukken AVU 2023
Aanwezige risico's
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De geactualiseerde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2022 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het restafval en GFT kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat. Daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 6 per ton restafval en GFT. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 75.000. Hoewel het risico klein werd geschat, heeft een brand in de nascheidingsinstallatie en exploderende lachgascilinders in verbrandingsovens, laten zien dat de risico's niet nul zijn. De financiële afhandeling van deze incidenten, moet nog plaatsvinden.
Overige relevante gegevens
www.avu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het realiseren van voldoende recreatiemogelijkheden van voldoende kwaliteit binnen de eigen gemeente of in ieder geval in de directe leefomgeving.
Deelnemende partijen
Raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Eén wethouder van de gemeente Houten heeft met de nieuwe gemeenschappelijke regeling zitting in het AB.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio. Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden (SGL) voert deze taken uit mede namens de gemeente Houten. Voor de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud heeft SGL een overeenkomst gesloten met Staatsbosbeheer (SBB).
Regionaal belang
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners in de nabije leefomgeving. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de Lek) en/of het grotere groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijvoorbeeld Utrecht of Nieuwegein. Met deze regeling worden lusten en lasten voor het beheer van de recreatieterreinen beter verdeeld.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Begin 2023 heeft een transitie plaatsgevonden in de organisatie van SGL. Deze transitie heeft veel tijd en energie gekost zodat minder aandacht is geweest voor nieuwe ontwikkelingen. Insteek voor 2023 was de terreinen goed te onderhouden en het beheer en onderhoud in de vingers (van SBB) te krijgen.
Beleidsverantwoording
SBB heeft de taken van RMN overgenomen en de recreatieterreinen in 2023 volgens afspraak en conform de gestelde kwaliteit onderhouden. Daarnaast hebben zij het personeel van RMN overgenomen waarbij het personeel op een nette manier is ontvangen.
Daarnaast heeft SBB de bedrijfsvoering overgenomen van SBB waarbij in 2023 aanloopproblemen naar voren kwamen. Zo konden beloofde kwartaalrapportages niet op tijd worden geleverd, maar is de jaarrekeningen en de begroting wel op tijd geleverd.
Voor 2023 is afgesproken dat SBB de werkzaamheden voor een vastgesteld tarief uitvoert.Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 5
€ 6
€ 1
Vreemd vermogen
€ 3
€ 3
€ 0
Totaal vermogen
€ 8
€ 9
€ 1
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 42
€ 560
€ 518
Mutatie
reserves€ 202
€ 103
€ -99
Resultaat
€ 244
€ 663
€ 419
Bron
www.recreatieschapstichtsegroenlanden.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht. Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een
cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brandweerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Deelnemende partijen
Colleges en burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De burgemeester heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit de burgemeesters van de gemeenten (totaal 26).
Houten heeft in het AB 3 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 5 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
De VRU voert de taken uit die zij heeft op grond van de Wet Veiligheidsregio's. De VRU draagt zorg voor een (fysiek) veiligheidszorgniveau en verhoogt dit daar waar het kan. Het werk van de VRU is gericht op externe veiligheid, brandveiligheid en brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang
Het regionale belang is gelegen in:
- eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer;
- eenduidige aanpak van rampen en crises;
- eenduidige aanpak brandweerzorg.
Lokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Afspraken met andere deelnemers
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De genoemde maatschappelijke ontwikkelingen blijken in 2023 heel relevant te zijn geweest. De VRU heeft alle ontwikkelingen ook opgenomen in het nieuwe beleidsplan 2024-2027 en voert dit uit binnen het programma versterking crisisbeheersing.
Beleidsverantwoording
In de jaarrekening VRU 2023 vindt verdere verantwoording plaats.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 23.252
€ 28.319
€ 5.067
Vreemd vermogen
€ 62.533
€ 64.945
€ 2.412
Totaal vermogen
€ 85.785
€ 93.264
€ 7.479
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -768
€ 5.066
€ 5.834
Mutatie
reserves€ 768
€ -556
€ -1.324
Resultaat
€ 0
€ 4.510
€ 4.510
Bron
www.vru.nl
Aanwezige risico's
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Deelnemende partijen
Raden en colleges van de Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 8).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 8.
De wethouder die lid is van het AB is tevens lid van het DB, dat uit 4 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Samenleven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier samenwerkende gemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Regionaal belang
De samenwerking biedt financieel voordeel, omdat we gezamenlijk efficiënter uitkeringen kunnen verstrekken en ondersteuning kunnen bieden bij schulden en (boven)regionale werkgevers kunnen bereiken.
Lokaal belang
Het belang van Houten is dat door in gezamenlijkheid schulddienstverlening en bijstandsverstrekking te organiseren een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit kan worden gegarandeerd. Er wordt op gestuurd dat vanuit de regionale organisatie WIL zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het lokale netwerk in Houten.
Afspraken met andere deelnemers
Middelen voor (arbeids)-ontwikkeling, bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (het zogeheten BUIG-budget), middelen voor minimaregelingen en middelen voor bijzondere bijstand worden niet met elkaar gedeeld, en per iedere individuele gemeente afgerekend.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Om in te spelen op de bestaansonzekerheid die mensen ervaren heeft WIL o.a. de energie-toeslag uitgekeerd. Om een verbinding te maken tussen enerzijds de krappe arbeidsmarkt en anderzijds het bijstandsbestand is gekozen om een aanpak vorm te geven waarbij mensen intensief, stapsgewijsd, gedurende een langere periode richting arbeidsmarkt worden begeleid.
Beleidsverantwoording
WIL is meer lokaal gaan werken doordat een afvaardiging vanuit inkomen(sondersteuning) participeert in het sociaal plein. WIL werkt aan een aanpassing van het poort-proces om beter in te spelen o de doelgroep die vanuit beschermd wonen zelfstandig gaat wonen. Het proces rondom de vorming van een regionaal werkcentrum heeft vertraging opgelopen en heeft in 2023 nog geen invloed gehad.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 5.455
€ 6.896
€ 1.441
Totaal vermogen
€ 5.455
€ 6.896
€ 1.441
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 0
€ 0
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Bron
www.wil-lekstroom.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
In het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) werken de deelnemende partijen samen om:
▪ uitvoering te geven aan de Archiefwet, dat wil zeggen: toe te zien op de kwaliteit en rechtmatigheid van het gemeentelijk informatiebeheer, te zorgen voor de houdbaarheid, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van de permanent te bewaren gemeentelijke archieven en te fungeren als frontoffice van de gemeenten voor mensen die stukken willen inzien;
▪ te voorzien in een kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en door te zorgen dat zoveel mogelijk mensen daarvan kunnen genieten en gebruik maken.Het RAZU voert voor de deelnemende gemeente de taken uit de Archiefwet uit waardoor de deelnemende gemeenten aan hun wettelijke verplichtingen voldoen.Deelnemende partijen
Gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente (artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling). Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Wijk bij Duurstede 3 stemmen en Vijfheerenlanden 6 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het RAZU geeft uitvoering aan de Archiefwet 1995. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, en archieven onder dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor iedere belangstellende. Tot de taken van het RAZU behoren:
- beheer van oudere archieven
- toezicht en advisering
- beheer jongere archieven
- dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Regionaal belang
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc.. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. In co-creatie met de aangesloten gemeenten wordt in 2024 het e-depot (verder) ontwikkeld, waarbij het uitgangspunt is om zo naadloos mogelijk aan te sluiten op de manier waarop de gemeentelijke informatiehuishoudingen zijn ingericht.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De Archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht houdt op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt.Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De modernisering van de Archiefwet uit 1995 staat al enige tijd hoog op de agenda in de Tweede Kamer. Met het voorstel van de nieuwe Archiefwet, dat het kabinet reeds in november 2021 heeft ingediend, hoopte men aanvankelijk op een inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2024. Echter, de verwachte datum is nu verplaatst naar 1 juli 2024.
Het RAZU heeft nauwkeuriger in kaart gebracht welke collectieonderdelen beperkt en/of beperkt bruikbaar zijn. Dit is vastgelegd in het collectiebeheersysteem en de gegevens worden jaarlijks geactualiseerd. Hiermee wordt het risico op het schenden en overtreden van de openbaarheids-, privacy- en auteursrechtelijke regels tot een minimum beperkt.Beleidsverantwoording
e-depot
De ontwikkeling van het E-depot is ook in 2023 verder vormgegeven. Het RAZU neemt daarin de leiding en de verantwoordelijkheid. Er wordt gewerkt in lijn met de informatiekundige visie Common Ground.Wet hergebruik overheidsinformatie
De kwaliteitsverbetering en standaardisering van de collectiedata, zodat de data open worden, was in 2023 een continue activiteit. Ook in 2024 zal dit voortgezet worden.Beleidsplan 2024-2027
Eind 2023 is het beleidsplan 2024-2027 van de RAZU, Archieven: Open, Openbaar, (Her)Bruikbaar, met hierin het ambitieniveau voor de taakuitvoering in deze periode vastgesteld. In het beleidsplan zijn vijf toekomstperspectieven geschetst die richting geven aan de activiteiten in de jaren 2024-2027:·Fygitaal;
·Verbindend;
·Zichtbaar;
·Inclusief;
·Dynamisch;Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2023 en de begroting 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 232
€ 258
€ 26
Vreemd vermogen
€ 801
€ 834
€ 33
Totaal vermogen
€ 1.033
€ 1.092
€ 59
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -139
€ -26
€ 113
Mutatie
reserves€ 139
€ -62
€ -201
Resultaat
€ 0
€ -88
€ -88
Bron
www.razu.nl
Aanwezige risico's
Niet van toepassing
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Deelnemende partijen
Colleges van gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per deelnemer (totaal 12).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).
Houten heeft geen zitting in het DB.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op milieudossiers.
Afspraken met andere deelnemers
Geen
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De RUD Utrecht heeft zich in 2023 goed op de nieuwe Omgevingswet voorbereid.
Daarnaast zijn eind 2023 op alle niveaus gesprekken gevoerd over de overdracht van alle VTH-milieutaken aan de RUD. Het richtmoment voor de feitelijke overdracht van de taken is in gezamenlijkheid bepaald op 1-1-2025. In 2024 vinden de voorbereidingen hiertoe plaats.
Beleidsverantwoording
De RUD Utrecht was conform planning op 1 januari 2024 klaar voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ook zijn er in het kader van de Omgevingswet nieuwe regionale samenwerkingsafspraken gemaakt.
In 2023 zijn door de RUD en de ODRU de mogelijkheden onderzocht om tot één Omgevingsdienst te komen. Dit heeft geleid tot een door alle AB's vastgestelde routekaart naar één robuuste omgevingsdienst in Utrecht. In 2024 wordt deze gezamenlijk opgestelde en vastgestelde routekaart gevolgd en worden de deelproducten opgeleverd die nodig zijn om tot een nieuwe robuuste dienst te komen. Streven is dat de Omgevingsdienst Utrecht per 1 januari 2026 een feit is. In de periode september 2024 – november 2025 zullen de besturen de ontwerp gemeenschappelijke regeling voor de nieuwe omgevingsdienst voorleggen aan de colleges en gemeenteraden/provinciale staten van de individuele deelnemers. Zij hebben de beslissende stem (go-no go).
Financiële bijdrage
In 2023 bedroeg de vastgestelde structurele totale bijdrage van Houten aan de RUD Utrecht € 344.000.
In 2024 bedraagt de vastgestelde structurele bijdrage € 441.000 (variabele deel € 269.000 + 172.000 vaste deel)
Het Algemeen Bestuur heeft op 30 september 2021 besloten in te stemmen met het vastzetten van de variabele bijdrage voor het jaar waarin de Omgevingswet ingaat. Dit betreft het begrotingsjaar 2024. De uren zoals vastgelegd in de op dit moment geldende DVO’s (en uitvoeringsplannen) en de ingeschatte levering van nieuwe bodemtaken zijn het uitgangspunt voor de verdeling van de vaste bijdrage en de basis voor de opgenomen variabele bijdragen.Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.271
€ 1.517
€ 246
Vreemd vermogen
€ 6.770
€ 7.363
€ 593
Totaal vermogen
€ 8.041
€ 8.880
€ 839
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -203
€ 246
€ 449
Mutatie
reserves€ 210
€ 56
€ -154
Resultaat
€ 7
€ 302
€ 295
Bron
www.rudutrecht.nl
Aanwezige risico's
Opmerking bij financieel resultaat: Vreemd vermogen is inclusief voorzieningen
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
BghU heft en int belastingen namens haar deelnemers en stelt daarnaast de hoogte van de WOZ-waardes vast van alle woningen en bedrijven in deze gemeenten.
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het bestuur, dat is samengesteld uit 1 lid per college van burgemeester en wethouders en 2 leden van het college van dijkgraaf en hoogheemraden (totaal 11).
Houten heeft in het bestuur 8 stemmen van totaal 200.Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Regionaal belang
Als samenwerkingsverband verzorgt de BghU namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen binnen het werkgebied en stelt jaarlijks de WOZ-waarden vast van alle onroerende zaken voor onze deelnemers. Verzorgt voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en meten voor alle gemeenten de gebruiksoppervlakte in voor de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
De BghU borgt de continuïteit van zijn taakuitvoering en streeft naar continue verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid van het waarderings- en belastingproces.
BghU wordt geleid op basis van maatschappelijk algemeen aanvaardbare principes. Afgelopen jaar is onze strategie aangescherpt en intern uitgedragen met- het streven naar goede en betrouwbare dienstverlening en
- efficiënt objectenbeheer.
Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Afspraken met andere deelnemers
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Ook 2023 stond in het teken van de gehele ICT transitie.
Verder blijkt uit tussentijdse rapportages dat de BghU vorderingen heeft gemaakt ten aanzien van de door haar geformuleerde beleidsvoornemens:
• beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik;
• verdere ontwikkeling van de medewerkers dienstverlening door gerichte training (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.);
• het verder versterken van de kwaliteit van de dienstverlening;
• het aanscherpen van de schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is;
• verbeteren van de kwaliteitscontroles;
• leren van 'fouten' door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams;
• eerder en gerichte stappen zetten in het invorderingsproces en daarmee het aantal vorderingen dat via de deurwaarder wordt geïncasseerd te verlagen.
• Inlopen van ontstane achterstanden met betrekking tot de aanslagen.Beleidsverantwoording
Bij de bedrijfsvoering worden de volgende vier kernwaarden onderscheiden: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2022 en begrote bijdrage 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.539
€ 2.782
€ 1.243
Vreemd vermogen
€ 5.299
€ 3.103
€ -2.196
Totaal vermogen
€ 6.838
€ 5.885
€ -953
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Bron
www.bghu.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
Vennootschappen
- Vennootschappen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van circa € 160 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Ik ben zeer tevreden over de in het verslagjaar
behaalde financiële resultaten. De portefeuille
langlopende kredietverlening is in 2023 met 1 miljard
euro gestegen tot 89 miljard euro. We hebben onze
klanten voor 11,3 miljard euro aan nieuwe langlopende
leningen verstrekt. Dat is weliswaar 1 miljard euro
minder dan vorig jaar, maar 0,5 miljard euro méér dan
onze verwachting was. Ik vind dat een knappe prestatie
gelet op de uitdagende marktomstandigheden.Beleidsverantwoording
Het renteresultaat bedroeg 563 miljoen euro. Dit is
82 miljoen euro meer dan het resultaat in 2022.
De langere looptijd van de verstrekte leningen –
die looptijd is gemiddeld 23 jaar – en de gestegen
rente hebben bijgedragen aan deze stijging. BNG Bank
beoordeelt het renteresultaat als structureel gezond.
Over het verslagjaar 2023 hebben wij een nettowinst
gerealiseerd van 254 miljoen euro.Financiële bijdrage
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2022 en begrote dividend 2023 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.615
€ 4.700
€ 85
Vreemd vermogen
€ 107.459
€ 110.800
€ 3.341
Totaal vermogen
€ 112.074
€ 115.500
€ 3.426
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 254
€ 254
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 254
€ 254
Bron
www.bngbank.nl
Aanwezige risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef in het
verslagjaar onveranderd sterk. De Common Equity Tier
1-ratio en de Tier 1-ratio bedroegen per einde 2023
respectievelijk 43% en 46%. We zijn tevreden over de
gestage groei in het aantrekken van financiering met
ESG-obligaties. In 2023 is dit percentage gegroeid naar
41%, een toename van 5% ten opzichte van 2022.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschappen
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles
wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Deelnemende partijen
Onder andere vijf provincies, waaronder provincie Utrecht, en gemeenten binnen zeven provincies. Binnen de provincie Utrecht zijn de volgende gemeenten aandeelhouder:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, ZeistBestuurlijke vertegenwoordiging
Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders.
De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen. Houten bezit 0,666% van de totale aandelen.
Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een (drink)waterbedrijf dat medeverantwoordelijkheid is voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Regionaal belang
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm van dividend.
Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Beleidsverantwoording
Financiële bijdrage
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2021 en begrote dividend 2022 t/m 2026 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Verschil
Eigen vermogen
€ 533.000
€ 557.100
€ 24.100
Vreemd vermogen
€ 1.293.000
€ 1.340.100
€ 47.100
Totaal vermogen
€ 1.826.000
€ 1.897.200
€ 71.200
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 24
Mutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.vitens.nl
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden
U10
U10
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Montfoort, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Oudewater en Zeist vormen het U10-netwerk. Samen met samenwerkingspartners als overheden, het bedrijfsleven en kennisinstituten presenteert de U10 zich als Metropoolregio Utrecht naar de Rijksoverheid en andere subsidiepartners.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant. Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).
Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
U10 is een netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken op maatschappelijke thema's en uitdagingen. Deze thema's zijn mobiliteit, economie, wonen, gezondheid, groen en landschap en duurzaamheid.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:
• Gezonde woon- en leefomgeving
• Economische positionering
• Klimaatneutrale regio
• Duurzame bereikbaarheid
• Groen en LandschapAfspraken met andere deelnemers
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd aan alle bestuurstafels.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De RES-voortgangsrapportage is opgeleverd. Dit is een tussenstap op weg naar een herijking van de RES en geeft inzicht in hoe we ervoor staan met het realiseren van onze regionale energiedoelen.
In 2023 is hier de Woondeal als belangrijk overkoepelend onderwerp aan de bestuurstafels toegevoegd. In de Woondeal hebben U10-gemeenten afspraken gemaakt met het Rijk, de provincie en woningbouwcorporaties over waar deze woningen moeten komen, het soort woningen en het segment waar deze woningen in vallen.Beleidsverantwoording
In 2023 zijn in U10-verband de volgende resultaten behaald:
- De Energy Board Utrecht is gestart. Hierin zoeken overheden en netbeheerders oplossingen voor netcongestie.
- Regiopoorten: Uitwerking oplevering onderzoeksvragen MIRT 2022 en een Technische rapportage.
- Kromme Rijn Linielandschap: Op 20 december 2023 is een samenwerkingsovereenkomst voor gebiedsgerichte samenwerking ondertekend getekend door de provincie Utrecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Bunnik, Houten, Nieuwegein, Utrecht en Zeist. Doel is het samen met gebiedspartners uitwerken van een perspectief voor de ontwikkeling van het gebied op de lange termijn, inclusief uitvoeringsstrategie, doorblik naar projecten, fasering en bekostigingsvoorstellen én concrete voorstellen voor het voortvarend realiseren van een aantal kansrijke projecten op de korte termijn.
- De nieuwe Huisvestingsverordening is, na afstemming in de U16, in werking getreden per 1-7-2023. Inmiddels is, na de inwerkingtreding van de Huisvestingswet per 1-1-2024, de voorbereiding gestart voor aanpassing van de Huisvestingsverordening in het najaar van 2024.
- De Utrecht Talent Alliantie is succesvol doorontwikkeld, met initiatieven zoals Maak je Stap en de voorbereiding van een Regionaal Talentfonds en een regionaal werkcentrum.
- Er zijn gezamenlijke zienswijzen ingediend op vervoersplannen, betaald parkeren in Utrecht, het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) en het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG).
- In 2023 is gewerkt aan het regionale programma 'Groen Groeit Mee'. Binnen dit programma zijn een aantal pilotprojecten gestart. Houten doet mee aan de pilot 'Kromme Rijn Linie Landschap' (KRLL), waarvoor op 20 december een samenwerkingsovereenkomst getekend is.Financiële bijdrage
Houten levert een structurele bijdrage per inwoner, die jaarlijks wordt gecorrigeerd. Dit gebeurt op basis van een mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex. Bij de begroting van 2023 is rekening gehouden met een indexatie (stijging) van 3%. De uiteindelijke indexatie kwam uit op 2,4%. Op basis van het aantal inwoners op 1 januari 2023 heeft Houten het volgende bijgedragen: € 62.181 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10, € 16.958 voor het mobiliteitsconvenant en € 48.675 voor het bestuursconvenant EBU/ROM (Economic Board Utrecht/Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht). In totaal € 127.904.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal vermogen
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaatMutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.utrecht10.nl
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Saldo
2023Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
3.540.786
4.091.765
4.152.273
-60.508
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.351.706
2.684.000
2.684.426
-426
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
255.745
215.691
215.691
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
2.306.212
2.264.587
2.222.121
42.466
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
1.828.604
1.806.849
1.749.641
57.208
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
705.217
696.000
684.736
11.264
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
264.290
383.000
388.017
-5.017
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
227.329
270.200
270.200
Totaal
11.479.889
12.412.092
12.367.104
44.988
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Saldo
2023NV Bank Nederlandse Gemeenten
-14.227
-10.000
-15.600
5.600
Totaal
-14.227
-10.000
-15.600
5.600
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening
2022Begroting
2023Rekening
2023Saldo
2023U10
182.012
160.068
159.279
789
Totaal
182.012
160.068
159.279
789