Inleiding
In de paragraaf Lokale heffingen in de begroting worden de beleidsuitgangspunten voor de gemeentelijke belastingen en rechten weergegeven. In de paragraaf Lokale heffingen in de jaarstukken geven we inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen, zowel beleidsmatig als financieel, die zich hebben voorgedaan in het afgelopen jaar.
Belangrijkste ontwikkelingen in 2023
Met betrekking tot de afvalstoffenheffing hebben we te maken met een lagere opbrengst afvalstoffenheffing(nadeel € 0,113 miljoen) doordat er in werkelijkheid minder woningen in 2023 zijn opgeleverd en bewoond dan verwacht was bij het opstellen van de begroting 2023. Daarnaast is de component vermindering hoger uitgevallen dan begroot wat komt door opname artikel 98 lid 4 in de verordening die ten aanzien van het aantal personen aanvullende (automatische) vermindering tot gevolg heeft.
Voor de OZB geldt het volgende:
- Het voordeel voor begrotingsjaar 2023 van € 0,559 mln is ontstaan door:
o Een hogere waardeontwikkeling niet-woningen. In de tariefsaanlevering is aangegeven
ruim 4% maar dat blijkt o.a. a.g.v. accres niet-woningen (waaronder bouwterreinen)
ruim 6% te zijn. Dat heeft invloed op de post eigendom en gebruik
o Een hogere waardeontwikkeling woningen. In de tariefsaanlevering is aangegeven dat
incl. accres ten opzichte van 2022 de waardeontwikkeling 20,3% zou bedragen maar
inmiddels blijkt dit ruim 21,5% te zijn.
- Het voordeel voorgaande jaren betreft vooral niet-woningen. De op te leggen post belastingjaar
2021 is € 0,061 voordelig uitgevallen maar daartegenover staat een nadeel op de post op te
leggen belastingjaar 2022 (lagere raming op te leggen OZB bouwterreinen).
Overzicht geraamde inkomsten per belastingsoort
Omschrijving | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Verschil 2023 |
---|---|---|---|---|
01. Afvalstoffenheffing | 5.657 | 5.828 | 5.715 | -113 |
02. Hondenbelasting | 177 | 177 | 185 | 8 |
03. Leges algemeen | 2.736 | 1.059 | 1.289 | 230 |
04. Lijkbezorging | 119 | 177 | 159 | -18 |
05. Onroerend zaakbelasting | 13.367 | 14.204 | 14.792 | 588 |
06. Rioolheffing | 3.223 | 3.438 | 3.453 | 15 |
07. Toeristenbelasting | 227 | 230 | 263 | 32 |
Totale opbrengst | 25.507 | 25.113 | 25.855 | 743 |
Toelichting op afwijkingen > € 75.000
Afvalstoffenheffing
Zie onder 'belangrijkste ontwikkelingen 2023' de achtergrond van deze afwijking.
Leges algemeen
De afwijking op de leges algemeen € 229.850 positief wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat in 2023 de opbrengst van leges voor bouwvergunningen hoger is uitgevallen dan eerder geraamd. Dit is veroorzaakt door enkele grote plannen, waarvan de vergunning in december 2023 zijn afgegeven en welke nog niet voorzien waren.
Onroerende zaakbelasting
De afwijking ten aanzien van de Onroerende zaakbelasting is € 559.487 positief, zie onder 'belangrijkste ontwikkelingen 2023' de achtergrond van deze afwijking.
Lokale lastendruk
In onderstaande tabel is de lastendruk in Houten in 2023 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als huurders. Zoals gebruikelijk in woonlastenoverzichten worden hierbij de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing betrokken. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden. Als peildatum voor de WOZ-waarde 2023 geldt 1 januari 2022. Deze waarde is alleen van toepassing op het belastingjaar 2023.
x € 1 | ||||||
Omschrijving | Bron | Rekening 2019 | Rekening 2020 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Realisatie 2023 |
Afvalstoffenheffing | WSJG | 230 | 258 | 316 | 310 | 310 |
Rioolrechten | WSJG | 114 | 145 | 148 | 150 | 150 |
Totaal gebruiker | 344 | 403 | 464 | 460 | 460 | |
OZB eigenaar | WSJG | 386 | 389 | 384 | 402 | *)397 |
Totaal eigenaar/gebruiker | 730 | 792 | 848 | 862**) | 857 | |
*) gemiddelde woningwaarde is lager (€ 418.000) dan waarmee in de raming is rekening gehouden (€ 424.000) |
Bij de calculatie voor de woonlasten voor meerpersoonshuishouden (mphh) die COELO hanteert, staat de gemeente Houten op de 183 e plaats (€950). In 2022 was dit de 173 e plaats. Provinciaal staat Houten op de 7 e plaats (2022 7 e ).
In onderstaande tabel zijn enkele vergelijkende cijfers uit de Atlas van de lokale lasten 2023
opgenomen.
Vergelijking woonlasten mphh | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Woonlasten hh Coelo | Procentuele vergelijking | Positie ranglijst |
Landelijk goedkoopste gemeente (Ameland) | 679 | 71% | 1 |
Gemeente Houten | 950 | 100% | 183 |
Landelijk duurste gemeente (Bloemendaal) | 1.874 | 197% | 352 |
Provinciaal goedkoopste gemeente (Veenendaal) | 773 | 81% | 1 |
Gemeente Houten | 950 | 100% | 7 |
Provinciaal duurste gemeente (Montfoort) | 1.228 | 129% | 26 |
Kwijtscheldingsbeleid
Bij kwijtschelding van belasting wordt de 100% norm van de relevante bijstandsnorm gehanteerd. Voor de overige regels wordt het rijksbeleid gevolgd. Op grond van de belastingverordeningen kan kwijtschelding worden verleend voor de afvalstoffenheffing, hondenbelasting (alleen de eerste hond), rioolheffing en in zéér uitzonderlijke gevallen de onroerende-zaakbelasting. Voor de overige belastingen en heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.
Heffingsjaar | Rekening 2020 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Rekening 2023 |
---|---|---|---|---|
Kwijtschelding hondenbelasting | 4 | 4 | 4 | 4 |
Kwijtschelding afvalbeleid | 136 | 167 | 161 | 173 |
Kwijtschelding belastingen | 0 | 0 | 3 | 0 |
Kwijtschelding rioolheffing | 78 | 79 | 78 | 86 |
Totaal | 218 | 250 | 247 | 263 |