Inleiding
Voor het bereiken van onze doelstellingen en het bewaken van de financiële positie van de gemeente Houten is inzicht gewenst in potentiële financiële risico’s en de mogelijkheden om deze tegenvallers op te vangen (de weerstandscapaciteit). In deze paragraaf werken we de risico’s en de weerstandscapaciteit uit. De verhouding tussen de weerstandscapaciteit en de risico’s wordt het weerstandsvermogen genoemd en geeft een beeld van de robuustheid van onze financiële situatie. Een toereikend weerstandsvermogen voorkomt dat iedere financiële tegenvaller ons direct tot bezuinigingen dwingt of ten koste gaat van bestaande taken. Incidenteel kunnen deze financiële tegenvallers worden gedekt uit het weerstandsvermogen. Indien er sprake is van structurele financiële tegenvallers zijn hier uiteraard op langere termijn maatregelen voor nodig om de begroting structureel en reëel in evenwicht te laten zijn. De ratio voor het weerstandsvermogen in de Jaarrekening 2023 is 15,7. Deze is veel hoger dan vorig jaar. De ratio voor het weerstandsvermogen was toen 7,1. De weerstandscapaciteit is sterk gestegen als gevolg van een veel hogere vrije algemene reserve en winst over het boekjaar. De hoge ratio weerstandsvermogen is van belang gezien het aantal niet-kwantitatieve risico's. Deze risico’s kunnen zich uiteindelijk in meer of minder mate gaan vertalen in concrete risico’s. De hoge ratio is dan een buffer om deze risico’s incidenteel af te dekken.
Naast een robuust weerstandsvermogen is een adequaat risicomanagement gewenst. Dit betekent een proactieve houding in het signaleren, herkennen en beheersen van risico’s. Concreet vullen we dit in met een periodieke screening op mogelijke risico’s, te nemen beheersmaatregelen en het gesprek met elkaar hierover.
Deze paragraaf begint met een weergave van de weerstandscapaciteit. Vervolgens komt het risicoprofiel, uitgesplitst in risico’s aan bod. Vanuit de weerstandscapaciteit en risico’s wordt een conclusie getrokken over het weerstandsvermogen. Deze paragraaf sluit af met een aantal financiële kengetallen.
De risico's en risicobuffer in de grondexploitatie wordt toegelicht in de paragraaf grondbeleid.
In deze paragraaf is in de jaarrekening 2023 extra aandacht besteed aan de kwantitatieve en niet-kwantitatieve risico's om deze leesbaarder te maken. In haar huidige vorm geeft zij (heel) veel informatie over onzekerheden en risico's. Er is een adequate screening geweest, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Risicoprofiel
Zoals gebruikelijk maken we bij het risicoprofiel onderscheid in kwantitatieve risico’s en niet-kwantitatieve risico’s (onzekerheden).
De kwantitatieve risico’s zijn risico’s waarvan de financiële gevolgschade wel kan worden gekwantificeerd. Deze kwantitatieve risico’s zijn relevant bij het bepalen van de omvang van het weerstandsvermogen.
De niet-kwantitatieve risico’s zijn ontwikkelingen waarvan de waarschijnlijkheid en de (financiële) impact van de ontwikkeling (nog) niet kan worden ingeschat maar op termijn wel tot een risico (positief of negatief) kunnen leiden.
Kwantitatieve risico's
De kwantitatieve risico's zijn relevant voor het bepalen van het weerstandsvermogen. Zoals in de inleiding gezegd, dit zijn risico's waarvan de financiële gevolgschade kan worden gekwantificeerd.
De recentste weergave van deze risico's is geweest bij de begroting 2024 (oktober 2023). Met het oog op begrotingsjaar 2024 zijn deze risico's geactualiseerd. Onderstaande tabel laat de huidige stand van zaken zien. Ieder risico wordt kort beschreven, met oorza(a)k(en) en gevolg en beheersmaatregelen die we kunnen inzetten om deze risico's zoveel mogelijk te beperken. De kansinschatting dat het risico zich voordoet vermenigvuldigd met de mogelijke financiële omvang geeft een waardering van de mogelijke gevolgschade van ieder risico aan.
Een dergelijke actualisatie van de risico's geeft een dynamisch risicobestand. Dit leidt tot onderstaande matrix voor de gekwantificeerde risico's.
Risicomatrix ( x € 1.000): | ||||||
Financiële omvang | ≥ € 1 mln | € 125 | € 375 | € 625 | € 875 | € 1.125 |
Aantal: 1 | Aantal: 1 | |||||
≥ € 0,5 < € 1 mln | € 75 | € 225 | € 375 | € 525 | € 675 | |
≥ € 0,1 < € 0,5 mln | € 30 | € 90 | € 150 | € 210 | € 270 | |
Aantal: 2 | Aantal: 1 | |||||
≥ € 0,05 < € 0,1 mln | € 7,5 | € 22,5 | € 37,5 | € 52,5 | € 67,5 | |
Aantal: 1 | ||||||
< € 0,05 mln | € 2,5 | € 7,5 | € 12,5 | € 17,5 | € 22,5 | |
0 - 20 % | 21 - 40 % | 41 - 60 % | 61 - 80 % | 81 - 100 % | ||
Kans | ||||||
aantal gekwantificeerde risico's: 6 |
Toelichting bij de matrix:
Het risico wordt berekend door de gemiddelde kans dat het risico zich voordoet te vermenigvuldigen met het gemiddelde financiële effect van het risico. In de bovenstaande matrix wordt het aantal risico’s weergegeven dat is gedefinieerd met dezelfde risico-score. De kleuren in de matrix zijn gerelateerd aan de risicoscore en geven de urgentie aan en de mate van bestuurlijke / politieke relevantie. De kleuren lopen op met de urgentie op:
- groen
- geel
- oranje
- rood
Risico + omschrijving | Oorzaak | Gevolg | Beheersmaatregelen | Gebied | Categorie | Kans | Omvang | Gevolgschade |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cyberaanval. Hackers zijn continue op zoek naar manieren om ons ICT-netwerk binnen te dringen. | Ransomware aanvallen zijn financieel aantrekkelijk voor aanvallers. | Digitale gegevens zijn niet meer beschikbaar en worden pas vrijgegeven na het betalen van losgeld (ransom). Daarnaast kunnen deze gegevens in handen komen van onbevoegden. | 1. Implementatie van de baseline informatiebeveiliging overheid (BIO). | ICT | Informatie / organisatorisch / financieel | 20-40% * | € 4.500 | € 675 |
Geen aflossing op verstrekte leningen / effectuering verleende garanties. Van verstrekte leningen of garanties bestaat het risico dat een organisatie niet aan haar aflossingsverplichting kan voldoen. | De gemeente verstrekt leningen en garanties aan diverse vereningingen, stichtingen of organisaties met een publiek belang (€ 2,5 miljoen). | Organisaties voldoen niet aan hun verplichtingen voldoen. | - Beleidsregels leningen en garanties - incidentele controle jaarverslagen van organisaties | Financieel | Financieel / economisch | 0-20% | € 2.500 | € 125 |
Datalek. Onbevoegden hebben toegang tot privacygevoelige gegevens. | 1. Onvoldoende beveiliging van privacygevoelige gegevens | Onbevoegden hebben toegang tot privacygevoelige gegevens. Het datalek moet worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en bij hoog risico voor betrokkenen ook aan personen wiens gegevens gelekt zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens kan een onderzoek instellen naar de oorzaak van het datalek. | 1. D.m.v. privacy impact assessments wordt bepaald voor welke informatiesystemen extra beveiligingsmaatregelen benodigd zijn. | Privacy | Informatie / organisatorisch | 20-40% | € 200 | € 30 |
Schade op wegen van dijken. Bij wegen op dijken met een waterkerende functie ontstaat regelmatig schade. | Deze schade heeft te maken met de hoeveelheid transportbewegingen en slappe bermen door onder andere de weersinvloeden. Door het verkeer gemaakte diepe sporen langs de verharding maakt dat er randschade ontstaat omdat het aanvullen met menggranulaat niet is toegestaan en de financiële middelen ontoereikend zijn om de bermen op een andere manier te verharden. | Mogelijk krijgen we te maken met juridische procedures (aanprakelijkheid). | Er zijn geen beheersmaatregelen mogelijk omdat het onbeïnvloedbaar is. | Wegenbeheer | Juridisch / aansprakelijk | 0-20% | ≥ €100 < €500 | € 30 |
Negatieve impact van de weersveranderingen op de beheersaspecten van wegen. Warme/droge zomers zorgen voor extra scheurvorming en/of spatten in het asfalt. In de meest extreme gevallen kan het zelfs leiden tot grondwaterdaling waarbij ongelijkmatige zetting op kan treden wat gevolgen heeft voor grote delen van de weg. | Klimaatverandering. Heeft niet alleen een impact op wegen. Ook huizen welke op staal gefundeerd zijn krijgen hiermee te maken. | Toename van de uitgaven op wegen. Pro actief werkzaamheden uitvoeren is met de huidige stand der techniek (nog) niet mogelijk. | Wegbeheer | Financieel / economisch | 0-20% | ≥ €100 < €500 | € 30 | |
Aantasting stabiliteit oevers. Vele kilometers oevers van watergangen die parallel lopen aan wegen zijn niet geschoeid. Afhankelijk van de grondsamenstelling, hoogte-breedte verhouding, begroeiing, drukbelasting en vochthuishouding blijven de oevers in tact of bezwijken als gevolg van droogte, gravende Amerikaanse rivierkreeften en zwaarder wordend (landbouw)verkeer. | Door onder andere klimaatverandering (lange tijd droog), zwaarder wordend (landbouw)verkeer en de Amerikaanse rivierkreeft neemt de kans dat de oevers afkalven of verzakken toe. De amerikaanse rivierkreeft heeft nauwelijks of geen natuurlijke vijanden en vermenigvuldigt zich daardoor razendsnel. | Afkalvende of verzakkende oevers waardoor schade ontstaat aan de naastgelegen weg of groenstrook. | Ernstige schade zal hersteld moeten worden of voorkomen kunnen worden door een oeverbescherming (beschoeiing). Het is moeilijk te voorspellen op welke schaal zich dit gaat voordoen en wat de herstelkosten dan zullen zijn. Om alle oevers waar dit risico zich voordoet te beschermen is een bedrag van ca. € 5 miljoen nodig. Het waterschap doet samen met de gemeente Houten onderzoek naar het bestrijden van de Amerikaanse rivierkreeft. | Wegbeheer | Financieel / economisch | 20-40% | ≥ €25 < €75 | € 15 |
Totale omvang gekwantificeerde risico's (= benodigde weerstandscapaciteit): | € 905 | |||||||
Totaal aantal risico's: | 6 |