Deelprogramma Autoverkeer
Wat hebben we bereikt?
Het onderliggend wegennet in Houten functioneert goed. Aan de Rondweg zijn eind 2023 de eerste VRI’s vervangen. Vervanging van de overige VRI’s wordt in 2024 gepland. Daarmee zijn de VRI’s in Houten straks up-to-date en klaar voor de toekomst.
De inspraakprocedure voor laadpalen is verbeterd. Dat heeft de nodige tijd gevraagd waardoor er wat minder laadpalen proactief zijn geplaatst. Door nu te investeren in het proces verwachten we in de toekomst de plaatsing van laadpalen met meer draagvlak voortvarend verder vorm te geven.
Er is een geactualiseerd MJOP (meerjarenonderhoudsplan) openbare ruimte 2024-2028 vastgesteld (met de nieuwe jaarschijf 2028).
Er is onderzoek gedaan naar de mogelijke opwaardering naar een gebiedsontsluitingsweg van de Kanaaldijk-Zuid. De resultaten daarvan worden begin 2024 verwacht.
Doelstellingen deelprogramma Autoverkeer | ||
# | Doelstelling | |
1 | Goed functionerende rondweg. | |
---|---|---|
2 | Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet. | |
3 | Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers | |
4 | Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden. | |
5 | Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen we de automobiliteit. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Doelstelling 1
Goed functionerende rondweg.
Verkeersregelinstallaties (VRI’s)
De aanbesteding voor het vervangen van de verkeersregelautomaten is succesvol op de markt gebracht. Inmiddels zijn er al 2 automaten inclusief lantaarns op de desbetreffende kruisingen vervangen.
Bij de voorbereiding van de vervanging van de verkeersregelinstallaties is gebleken er dat aanzienlijke structurele kosten zijn verbonden als we willen voldoen aan de voorwaarden van de verkregen subsidie voor zgn. intelligente VRI’s. Deze meerkosten komen voor rekening van de gemeente. Dat vergt een nadere afweging tussen kosten en baten. In de 1e helft van 2024 zal daarover een besluit worden genomen.
Verharding
Begin 2023 is de aanbesteding gestart voor het groot onderhoud en vervanging (GO+V) van asfalt. Door de grote hoeveelheid aan te pakken asfalt moest er Europees aanbesteed worden. De aanbesteding heeft veel tijd in beslag genomen maar desondanks zijn in oktober 2023 de werkzaamheden aan het asfalt gestart. Veel fietspaden in Houten zijn voorzien van een nieuwe bovenlaag van rood asfalt. Een deel van de projecten van de jaarschijf 2023 (in het MJOP) is doorgeschoven naar 2024, waaronder "De Staart". Omdat dit slechts enkele maanden uitstel betreft heeft het geen onacceptabele risico’s of gevolgen. Omdat werk met werk gemaakt kon worden zagen we kans om enkele asfaltprojecten die in 2024 gepland stonden al in 2023 uit te voeren.
Doelstelling 2
Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet.
We hebben bijgedragen aan de besluitvorming van de studie Alternatief Ring Utrecht (ARU); deze is op 20 december 2023 aangeboden aan het Rijk. Het ARU is ook voor Houten belangrijk. Het alternatief kan zorgen voor minder verkeer op lokale en regionale wegen en een beter mobiliteitssysteem door investeringen in weg, fiets én ov. Daarnaast zien we kansen om uit het budget voor het ARU ook gedeeltelijke financiering te vinden voor Houtense projecten zoals voor de doorfietsroute Houten-Vianen.
Rijkswaterstaat is begonnen met de werkzaamheden aan de A27 op het traject Houten-Hooipolder. De gemeente is betrokken bij de vergunningverlening en omleidingen. Voor ons is de verbetering van de A27 belangrijk omdat dat zorgt voor een betere doorstroming (minder files) en minder sluipverkeer in de regio.
Doelstelling 3
Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers.
Op meer dan 100 wegvakken is klein of groot onderhoud uitgevoerd aan de elementenverharding. Totaal is er meer dan 20.500 m2 aan elementenverharding aan D-niveau hersteld. In 2023 is hierdoor het percentage D-niveau van elementenverharding afgenomen van 15,4% naar 13,84%. Het betrof onder andere op de locaties fietspad Peppelkade, Putterhaag maar ook buurtgericht zoals o.a. de Schepen en Boten.
Civieltechnische kunstwerken
Er is een nieuwe brug gerealiseerd naar het eiland in de Rietplas. Er zijn twee bruggen gerenoveerd volgens de planning en begroting voor 2023. Het vervangen van 2 andere bruggen is voorbereid, aanbesteed en gegund. Uitvoering hiervan volgt in de 1 e helft van 2024.
Een serie van 17 bruggen in de wijk De Hoon is geschilderd. 20 aangetaste palen onder de brug over de Rietplas zijn duurzaam hersteld.
Er is herstel uitgevoerd van een aantal (sommige al langer bekende) grote en kleine gebreken aan kunstwerken. In 2023 is al het achterstallig/uitgesteld onderhoud aan civieltechnische kunstwerken t/m 2022 gerealiseerd.
Doelstelling 4
Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden.
Bij de vaststelling van het parkeerbeleid in 2021 is aangegeven dat Parkeren op Maat wordt vervangen door de community-aanpak prettige leefomgeving. Geconstateerd is namelijk dat niet overal extra parkeerplaatsen nodig zijn en niet alle bewoners meer parkeerplaatsen willen. Waar de gemeente bij hoge parkeerdruk (>90%) voorheen investeerde in het oplossen van het parkeerprobleem door bijvoorbeeld de aanleg van parkeerplaatsen, willen we in de community-aanpak mét de community investeren in de leefbaarheid in de buurt. Dat kan dus ook leiden tot meer parkeren op eigen terrein, de verbetering van de sociale veiligheid van parkeerplekken op grotere loopafstand of het bevorderen van het gebruik van deelauto's.
We maken gebruik van een toolbox die mogelijke oplossingen biedt bij parkeerklachten. Kern van de
aanpak is dat de buurt zelf aan de slag gaat en afhankelijk van de oplossing kan de gemeente helpen. In 2023 hebben we de toolbox twee keer ingezet bij parkeerproblemen in de wijk. In de wijk de Mossen werd in een schouw samen met bewoners geconstateerd dat er binnen 150 meter nog parkeergelegenheid was. Ook bleken de nodige carports aangepast zodat er geen parkeren op eigen terrein meer mogelijk was. Voor het verlagen van de parkeerdruk zouden deze weer toegankelijk gemaakt kunnen worden. In de wijk de Waters is met bewoners een schouw gedaan. Dit traject loopt door in 2024 met een afspraak voor een parkeerdrukmeting.
Er is in de blauwe zone bij de Bouw een pilot opgezet voor aanpassing van het parkeerregime voor bezoekers en bewoners.
Doelstelling 5
Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen
we de automobiliteit.
Er is intensief gewerkt aan het verbeteren van de participatie bij het plaatsen van laadpalen. Zo is de website aangepast, hebben bewoners twee weken extra tijd gekregen om te reageren op voorgenomen locaties. Door nu te investeren in het proces verwachten we in de toekomst de plaatsing van laadpalen met meer draagvlak voortvarend verder vorm te geven. Bij locaties waarvoor onvoldoende draagvlak is, is een extern bureau beschikbaar voor meer participatie. Er loopt een pilot met extra inzet op participatie voor dergelijke situaties.
In het afgelopen jaar zijn 31 laadpalen geplaatst.
Marktpartijen hebben het aanbod van deelauto’s in Houten in 2023 verder uitgebreid.
Activiteiten collegeprogramma
Wat wilden we daarvoor doen? | Voortgang | Toelichting van de afwijking | |||
---|---|---|---|---|---|
69 Volledige aansluiting A12 | |||||
We blijven de voor Houten belangrijke volledige aansluiting op de A12 agenderen. In 2023 is ambtelijk overleg geweest over de volledige aansluiting op de A12 in relatie tot de gebiedsontwikkelingen Kersenweide in Bunnik en Houten-Oost. | |||||
70 Ontsluiting Kanaaldijk-Zuid | |||||
Adviesbureau RHDHV heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke opwaardering naar een gebiedsontsluitingsweg van de Kanaaldijk-Zuid. De resultaten van dat onderzoek worden begin 2024 verwacht. | |||||
76 Aanpak parkeeroverlast (community aanpak) | |||||
77 Faciliteren laadpalen | |||||
Is in uitvoering maar loopt vertraging op door extra participatie bij de voorbereiding van de plaatsing op locaties | |||||
78 Pilot kabelgoottegels | |||||