Deelprogramma Fietsverkeer
Wat hebben we bereikt?
De Provinciale weg in Schalkwijk is aangepast en deels 30 km/h zone geworden met brede fietssuggestiestroken. Er worden nog extra snelheid remmende maatregelen voor auto’s onderzocht. Daarnaast is het achterstallig onderhoud op veel fietspaden aangepakt. Deze werkzaamheden lopen door in 2024.
Bij een weesfietsenactie in beide fietstransferia zijn bijna 500 weesfietsen verwijderd waardoor de stallingsruimte beter benut kan worden.
In 2022 is samen met GoedopWeg en Ondernemend Houten het project ‘Duurzame bereikbaarheid bedrijventerreinen uitgevoerd. Na een evaluatie is besloten dat project in 2023 een vervolg te geven waarbij de nadruk kwam te liggen op het stimuleren van het fietsgebruik voor woon-werk verkeer.
Doelstellingen deelprogramma Fietsverkeer | ||
# | Doelstelling | |
1 | Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal. | |
---|---|---|
2 | Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau. | |
3 | Tevredenheid inwoners over fietsparkeren transferia. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Doelstelling 1
Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal.
We voeren structureel overleg op bestuurlijk en ambtelijk niveau over het verbeteren van het regionale en lokale fietsnetwerk. We agenderen de missing links in het regionale fietsnetwerk. Samen met de gemeente Culemborg en de provincies Utrecht en Gelderland voeren we een tracéverkenning uit voor de doorfietsroute Houten-Culemborg.
Het project ’Duurzame bereikbaarheid bedrijventerreinen’ uit 2022 hebben we in 2023 een vervolg gegeven. In dat vervolg lag de nadruk op het stimuleren van het fietsgebruik van werknemers voor woon-werk verkeer. Er zijn mini-evenementen op de bedrijventerreinen gehouden, er was een e-bike probeerpoule en het gebruik van de Ik-fiets app werd gepromoot.
Doelstelling 2
Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau.
Voor de doorfietsroute Houten-Nieuwegein-Lage Weide is een ontwerp gemaakt. Voor deze route is met betrokken partijen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. We hopen in 2024 met de aanleg van deze route te beginnen.
Het achterstallig onderhoud van de fietspaden is grotendeels weggewerkt. Deze werkzaamheden lopen door in 2024. Voor de Waalsweg in Tull en ’t Waal is samen met omwonenden een nieuw ontwerp gemaakt voor een fietsvriendelijke inrichting.
Voor de herinrichting van de Lekdijk is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Op 9 november 2023 heeft de raad ingestemd met het voornemen om de Lekdijk fietsvriendelijk in te richten waarbij de uitstraling van een fietsstraat wordt aangehouden.
Doelstelling 3
Tevredenheid inwoners over fietsparkeren transferia.
Bij een weesfietsenactie in beide fietstransferia zijn bijna 500 weesfietsen verwijderd waardoor de stallingsruimte beter benut kan worden. Vooruitlopend op de herinrichting van het plein hebben we ons ingezet op het verminderen van de fietsparkeeroverlast in Castellum.
Activiteiten collegeprogramma
Wat wilden we daarvoor doen? | Voortgang | Toelichting van de afwijking | |||
---|---|---|---|---|---|
68 Verbreden en verbeteren doorgaande fietspaden | |||||
71 Fietspaden in en naar dorpen buitengebied | |||||
72 Fietspad ’t Goy naar Goyerbrug | |||||
We zijn in gesprek met de provincie en de gemeente Wijk bij Duurstede om de gehele route Houten-Wijk bij Duurstede op te pakken. Het project wordt daarmee opgewaardeerd tot regionale doorfietsroute. Het voordeel daarvan is dat deze gehele route hoog op de prioriteitenlijst bij de provincie is gekomen. Dit geeft extra aanknopingspunten en subsidiemogelijkheden om in 2024 in ieder geval met het Houtense deel van de ze route aan de slag te gaan. | |||||
73 Prioritering fietsroutes naar omliggende gemeenten | |||||
75 Meer toezicht fietsparkeren Castellum | |||||