Programmaverantwoording

Programma Betrokken bij de samenleving

Deelprogramma Dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Ook in 2023 zijn we onze inwoners en ondernemers van dienst geweest. We zijn een persoonlijke overheid waarbij de menselijke maat centraal staat. Toegankelijkheid is ons uitgangspunt als het gaat om onze website, maar ook aan de telefoon en de balie.

De waardering van de inwoners voor de directe en digitale dienstverlening is vrijwel gelijk gebleven ten opzicht van 2021: 7,1 resp. 7,3. We doen het in Houten beter dan ten opzichte van het landelijk gemiddelde: resp. 6,72 en 6,88.

Het contact met de gemeente Houten waarderen onze inwoners met een 6,8. Dat is een fractie hoger dan in 2021 werd gemeten.

GG10,GG16  

Doelstellingen deelprogramma Dienstverlening

#

Doelstelling

1

Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten

2

Digitale dienstverlening zodat inwoners en ondernemers 24/7 zaken met ons kunnen doen

3

Een persoonlijke overheid waarbij hostmanship/gastheerschap kernwaarden zijn.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De gemeente is 24/7 bereikbaar voor alle vragen via het click-call-face principe. 

Het aantal contacten met inwoners is hoog. Zo heeft het Telefonisch Informatie Centrum (TIC) in 2023 rond de 65.000 vragen, verzoeken en meldingen verwerkt, die zijn ingekomen via de telefoon, per email, de gemeentelijke website en sociale media.
Daarnaast zijn in 2023 ruim 16.500 afspraken geweest met inwoners aan de balie in het gemeentehuis.

Naast de reguliere dienstverlening hebben we drie verkiezingen georganiseerd. Provinciale Staten en Waterschappen in maart en in november de Tweede Kamer. De opkomst was bij de Tweede Kamerverkiezingen ongekend hoog, 85% ten opzichte van 61% in 2021.
Voor de organisatie hebben we nieuwe vrijwilligers geworven en continuïteit geboden.

Er is een nieuw systeem aangeschaft dat ervoor zorgt dat e-formulieren aan de digitale toegankelijkheidseisen voldoen. De digitale formulieren zijn vernieuwd en beter toegankelijkheid en per 1-1-2024 beschikbaar gekomen.
Ook is de toegankelijkheid van de website continu onderhanden door informatie op te schonen en nieuwe informatie en diensten toe te voegen.

We hebben voorbereidingen getroffen om de op handen zijnde paspoortpiek organisatorisch het hoofd te kunnen bieden.

De zelfevaluatie van de Basisregistratie personen (BRP) is een audit over het op orde zijn van de gemeentelijke basisregistratie personen (voorheen de GBA). Uit de zelfevaluatie blijkt dat de bijhouding van de BRP (persoonsgegevens, processen en beveiliging) van hoge kwaliteit is.

Activiteiten collegeprogramma

Wat wilden we daarvoor doen?

Voortgang

Toelichting van de afwijking

5 Eén loket principe voor gemeentelijke dienstverlening

Diverse activiteiten uitgevoerd

Deze pagina is gebouwd op 08/01/2024 08:41:09 met de export van 08/01/2024 08:38:08