Programmaverantwoording

Programma Samen Leven

Programma Samen Leven - Wat heeft het gekost?

Deelprogramma's





Rekening
2022




Primitieve
begroting
2023




Begroting
na
wijziging
2023





Rekening
2023


Verschil begroting
na
wijziging
vs
rekening
2023

01.

Samen Leven

lasten

01.01

Gezondheid

13.333

12.830

14.974

14.277

696

01.02

Saamhorigheid

13.778

13.888

16.611

15.873

738

01.03

Leren en werken

34.902

30.956

35.766

36.630

-864

01.04

Thuis

240

241

480

376

104

01.99

Programmabrede kosten

0

304

522

0

522

Totaal lasten

62.254

58.219

68.353

67.156

1.197

baten

01.01

Gezondheid

2.051

1.992

2.583

2.784

201

01.02

Saamhorigheid

942

964

2.378

1.973

-404

01.03

Leren en werken

9.462

9.323

9.984

9.851

-132

01.04

Thuis

49

0

422

436

14

01.99

Programmabrede kosten

0

0

0

0

0

Totaal baten

12.504

12.280

15.366

15.044

-322

Saldo baten en lasten

49.750

45.940

52.987

52.112

-875

Mutaties reserves

01.99

Dotaties

0

0

198

198

0

01.99

Onttrekkingen

435

29

107

102

-5

Saldo mutaties reserves

-435

-29

91

96

5

Saldo Samen Leven

49.315

45.910

53.077

52.207

870

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

01.01 Buitensportaccommodaties:
Bij de sportparken De Meerpaal, De Kruisboog, Oud Wulven en Blokhoven is meer onderhoud verricht aan de (kunstgras)velden. De energiekosten voor de beide fietstransferia vallen lager uit dan in de begroting. Daarnaast is sprake van een aantal kleinere verschillen.

-219

0

01.01 Buitensportaccommodaties:
Voor sportpark De Meerpaal hebben afrekeningen van eerdere jaren voor energiekosten geleid tot hogere baten. Ook is sprake van een hogere vergoeding voor de Specifieke Uitkering (Spuk) Sport dan begroot.

0

217

01.01 Chronisch zieken en collectieve ziektekostenverzekering

Regeling chronisch zieken:
Het afgelopen jaar hebben we niet gewerkt met ambtshalve toekenningen. Iedere inwoner moest een nieuwe aanvraag indienen. Hier is voor gekozen omdat de regeling meerdere jaren ambtshalve is verstrekt en daarbij niet is getoetst of de regeling nog terecht werd verstrekt. Het ontbreken van ambtshalve toekenningen heeft erin geresulteerd dat er minder inwoners een toekenning hebben ontvangen.

Collectieve zorgverzekering minima:
Er hebben iets minder inwoners gebruik gemaakt van de collectieve zorgverzekering ten opzichte van 2022. De realisatie ligt daarmee grotendeels in lijn met de realisatie uit 2022.

146

0

01.01 WMO persoonsgebonden budget (PGB):
De verwachte groei van het aantal inwoners wat gebruik maakt van de PGB is niet uitgekomen, waardoor niet het gehele beschikbare budget is gebruikt.

71

0

01.01 WMO voorzieningen:
Mede door de wachtlijst voor huishoudelijke ondersteuning in najaar 2023 ontstaat er een overschot (€ 250 duizend). Begeleiding heeft een overschot (€ 230 duizend) doordat minder inwoners hiervan gebruik maken. De overige baten zijn de activering van de zorgunit (€ 95 duizend), afloop sterfhuisconstructie hulpmiddelen (€ 161 duizend) en overige afrekeningen (€ 41 duizend).
De sterfhuisconstructie komt voort uit het nieuwe inkoopcontract hulpmiddelen waarbij we over zijn gegaan van koop naar huurmiddelen, 2023 is het laatste jaar van de overgang.

777

0

01.02 Huis van Houten:
In verband met de ontwikkelingen Huis van Houten is er minder onderhoud gepleegd.

20

0

01.02 Huis van Houten:
Minder verhuurde ruimtes en afrekeningen van servicekosten uit vorige jaren veroorzaken lagere baten.

0

-114

01.02 Specifieke Uitkering Wet Inburgering:
De taaltrajecten voor inburgering bestaan uit drie mogelijke trajecten: de B1 route, de onderwijsroute MBO en de onderwijsroute HBO/WO. Deze trajecten hebben een looptijd van tussen de anderhalf en drie jaar. De financiering gaat over meerdere jaren heen en ieder jaar ontstaat er een nieuw cohort deelnemers voor een route met een looptijd tussen de anderhalf en drie jaar. De trajectprijzen verschillen per route. Omdat we wel een inschatting kunnen maken van het aantal mensen dat een bepaalde route gaat volgen, maar pas in de loop van het jaar weten hoeveel mensen exact aan een bepaalde route deelnemen, hebben we ervoor gekozen om ruim te rekenen. Dit kan ook omdat in de specifieke uitkeringen het traject van anderhalf tot drie jaar in één keer wordt uitgekeerd oftewel het wordt “vooruit gefinancierd”.  Het financiële beeld van met name de uitgaven en daarmee de begroting zal de komende steeds genuanceerder worden.

232

0

0

-232

01.02 Theater a/d Slinger:
Per abuis is bij het raadsvoorstel over de gestegen energieprijzen ook een mutatie doorgevoerd voor zowel de lasten als de baten. Deze worden echter niet gerealiseerd.

136

0

0

-132

01.03 Belastingen schoolgebouwen:
Als gevolg van herwaarderingen van de waarde van het vastgoed lopen de begroting en de prognose ten aanzien van de OZB uiteen.

88

0

01.03 Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)
Er hebben minder inwoners gebruik gemaakt van de BBZ. In 2023 hebben er 12 ondernemers gebruik gemaakt van Ondernemer Centraal.

186

0

01.03 Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)
Het ministerie van Sociale Zaken heeft in 2023 geld terug gevorderd over de jaren 2021 en 2022.

0

-49

01.03 Bijstandsverlening en inkomensvoorziening
De stijging van de lasten wordt voor € 103 duizend veroorzaakt door een stijging van personeelskosten bij WIL (Werk en Inkomen Lekstroom). De rest van de overschrijding (€ 600 duizend) is het gevolg van hogere regelingskosten, waarvan € 200 duizend op de loonkostensubsidies. De hogere regelingskosten worden veroorzaakt door een stijging van het bijstandsbestand.
Over 2023 kunnen we waarschijnlijk aanspraak maken op de vangnetregeling (€ 200 duizend). Dit is niet verwerkt in het resultaat 2023, omdat nog niet zeker is of dit wordt toegekend.

-703

0

01.03 Bijstandsverlening en inkomensvoorziening
Het voordeel wordt voor € 28 duizend veroorzaakt door hogere terugvordering. Daarnaast hebben we een hogere gebundelde uitkering (BUIG) van het ministerie van Sociale Zaken ontvangen (€ 63 duizend) dan vooraf geraamd. Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie.

0

90

01.03 Inkomsten Velduil en van Harteschool:
Dit heeft betrekking op de huurinkomsten van Kind en Co voor het gebruik binnen die scholen. Die schoolgebouwen zijn echter nog niet opgeleverd, dus van enig gebruik is geen sprake.

0

-88

01.03 Jeugd (persoonsgebonden budget, PGB):
Zie voor toelichting onder Zorg in natura jeugd.

-121

0

01.03 Jeugd (zorg in natura, ZIN):
Bij jeugdhulp zien we dat door meer inzet op basis GGZ en lichte ambulante begeleiding minder kinderen doorstromen naar zware, hoog specialistische jeugdhulp. Tegelijk zien we dat de jeugdigen die doorstromen naar zwaardere jeugdhulp de complexiteit van problematiek toeneemt en daarmee ook de intensiteit van zorg. We zien dat hiervoor meer wordt uitgeweken naar maatwerk overeenkomsten, landelijk ingekochte zorg en Pgb. De gemeente zet samen met het Sociaal Team, verwijzers en aanbieders in op het normaliseren en waar ondersteuning nodig is past bij het normale leven. Waar intensievere vorm van zorg nodig is onderzoekt de gemeente naar beter passend aanbod, met het als doel tijdig te kunnen afschalen naar lichte vormen van jeugdhulp.
Zie voor verdere toelichting de raadsinformatiebrief 'Prognose 3e trimester 2023 uitgaven jeugdhulp & Wmo'.

-574

0

01.03 WSW
Dit betrof een risico reservering voor de stijging van begeleidingskosten door UW. Het risico is niet opgetreden.

100

0

01.04 Beschermd thuis:
De gemeente Houten ontvangt voor de kwetsbare inwoners die gebruik maken van de voorzieningen maatschappelijke opvang (MO) en beschermd wonen (BW) middelen van de centrumgemeente Utrecht. Met deze middelen wordt de lokale sociale basis versterkt. Daarmee zijn wij beter in staat om deze doelgroep thuis en in de wijk de juiste ondersteuning te bieden. Een aantal projecten is niet gestart in 2023 (Onder de Panne, Clientenpanel). Hierdoor zijn de inhuurkosten lager uitgevallen.

81

0

01.99-1 Specifieke Uitkering Integraal Zorgakkoord (alle deelprogramma's):
In september 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) ondertekend door een groot aantal bij de zorg betrokken partijen (onder andere patiënten- en artsenfederaties), de VNG en het ministerie van VWS. Het doel van dit akkoord is om het Nederlandse zorgstelsel toegankelijk, goed van kwaliteit en betaalbaar te houden. De regeling voor deze specieke uitkering (SPUK) is pas in juli gepubliceerd en eind september ontvingen gemeenten hun geld voor 2023 (gemeente IJsselstein t.b.v. Lekstroom). De VNG heeft in oktober aan de minister laten weten dat gemeenten niet in staat zijn de middelen in de laatste drie maanden van 2023 te besteden. De VNG heeft daarom een verzoek gedaan aan de minister om de jaargrens voor de besteding middelen 2023 te laten vervallen. Ambtelijk was de verwachting dat het Rijk het verzoek van de VNG zou inwilligen. Het kabinet heeft echter besloten om de jaargrens voor de middelen te handhaven. De gemeente IJsselstein treedt op als penvoerder voor de SPUK IZA. Het college van IJsselstein heeft in december 2023 het bestedingsplan vastgesteld. Pas daarna konden de middelen worden uitgegeven. Daarom is ervoor gekozen om lopende projecten te financieren met deze IZA-middelen. Vanwege de late besluitvorming over het bestedingsplan kon dit niet meer in onze begroting worden verwerkt.

0

177

-177

0

01.99-2 Toegerekende overheadkosten (doorbelaste kostenplaatsen):
Tijdens het opstellen van de begroting worden de kostenplaatsen op basis van voorcalculatie aan de producten doorbelast. Als gevolg van de regels Besluit begroting en verantwoording (BBV) worden de kostenplaatsen bij de jaarrekening op basis van de werkelijke kosten (salarissen en inhuur van derden) doorbelast aan de producten.

102

0

01.99-3 Overige afwijkingen < € 75 duizend, per saldo

1.052

0

0

-196

Subtotaal Baten en Lasten

1.197

-327

Totaal

1.197

-327

(+ voordeel / - nadeel)

Deze pagina is gebouwd op 08/01/2024 08:41:09 met de export van 08/01/2024 08:38:08